Skogsstyrelsen meddelade i veckan att myndigheten, från och med 1 juni 2019, upphör med att skicka avverkningsärenden och anmälningar om samråd om olika skogsbruksåtgärder till andra myndigheter. Istället ska skogsägare och skogsföretagen själva ansvara för att samrådshandlingar för olika skogsbruksåtgärder hamnar hos ”rätt” myndighet.
Att Skogsstyrelsen, utan någon som helst förvarning och med så kort framförhållning, meddelar om så påtagliga förändringar i myndighetens arbetssätt är verkligen olyckligt. Risken för felaktigheter blir uppenbar och mot bakgrund av hur lättvindigt myndigheten polisanmäler enskilda skogsägare för minsta lilla avvikelse, oavsett om det är myndighetens egen server som ligger nere, riskerar åtalsanmälningarna nu att bli ännu flera.
Hur hänger denna förändring ihop med den gemensamma inlämningsfunktionen ”En dörr in” och avsikten om regelförenklingar för företagen?
Skogsstyrelsen bör omgående ompröva sitt beslut eller åtminstone skjuta fram förändringen till dess att företagen hinner se över sina rutiner för it system.
16 maj, 2019 kl. 14:17
Det är riktigt att Skogsstyrelsen fattat beslut att inte längre skicka informationen till andra myndigheter på papper.
Samtidigt kommer möjligheten att på ett enda ställe kontakta flera myndigheter att finnas kvar och utvecklas. En dörr in och Gemensam inlämningsfunktion är gamla begrepp, ända sedan 2011. De har lett fram till den lika digitala tjänsten Skogärenden för företag (även kallad Nemus). Där kan skogsföretagen i dag ansluta sig och den vägen skicka ärenden även till länsstyrelserna, till exempel om fornlämningar. Det är redan i dag möjligt för skogsägare och mindre företag att göra via Mina sidor.
De digitala systemen har ända från början varit tänkt som ett sätt att skicka in ärenden till flera olika myndigheter. Inte ett system där Skogsstyrelsen ska vidarebefordra ärenden till andra. Nemus är systemet och en möjlighet till ett bättre arbetssätt.
Processen har varit kort, det är vi medvetna om och tar förstås till oss av synpunkterna kring detta. Just därför var vi noga med att skicka ut till alla berörda så snart vi bara kunde efter det att beslutet var taget. Samtidigt står vi just nu i en tuff ekonomisk situation där vi behöver hitta effektiviseringar som ger effekt under året. Att i det läget rationalisera bort en manuell pappershantering vi egentligen inte är skyldiga att erbjuda, kändes ändå naturligt.
Under förra året fick Skogsstyrelsen in 67 732 avverkningsanmälningar. Under samma år gjorde vi 24 åtalsanmälningar. Mot den bakgrunden är påståendena om att vi gör lättvindiga anmälningar grovt missvisande.
/Magnus Viklund, chef tillsynsenheten, Skogsstyrelsen